Insolvenční Rejstřík ČR

Obchodný vestník
Detail

Stiahnuť podanie
  • Vestník č:
  • 9/2024
  • Kapitola:
  • Rozhodnutia a oznámenia orgánov verejnej moci
  • Podanie:
  • Národná banka Slovenska
  • Deň vydania:
  • 12.1.2024
  • Značka:
  • U000007
Sídlo: Imricha Karvaša 1, 813 25 Bratislava
Rozhodnutie č.: č.z.: 100-000-491-411, č. sp.: NBS1-000-077-279
Dátum 28. 03. 2023
Zverejňuje:

 

                                                                                         

                                                                                         

                                                                        V Bratislave, dňa 28.3.2023

                                                                        č. z.: 100-000-491-411

                                                                        č. sp.: NBS1-000-077-279

 

 

R O Z H O D N U T I E

 

Národná banka Slovenska, útvar dohľadu nad finančným trhom, úsek dohľadu a ochrany finančného spotrebiteľa (ďalej len „útvar dohľadu“ alebo „Národná banka Slovenska“ v príslušnom gramatickom tvare), ako útvar príslušný na konanie a rozhodovanie v prvom stupni podľa ustanovenia § 1 ods. 2, § 1 ods. 3 písm. a) a c) v spojení s ustanoveniami § 5 ods. 1 a 2, § 16 ods. 1 a 2, § 29 ods. 1 zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 747/2004 Z. z.“)

 

o d o b e r á

 

povolenie na poskytovanie platobných služieb, udelené rozhodnutím Národnej banky Slovenska č. z. 100-000-144-154 k č. sp. NBS1-000-020-858 zo dňa 21.12.2018, právoplatné dňa 21.12.2018 na vykonávanie platobných operácií vrátane prevodu finančných prostriedkov z platobného účtu alebo na platobný účet vedeného u poskytovateľa platobných služieb úhradou, prostredníctvom platobnej karty alebo iného platobného prostriedku a na vydávanie platobného prostriedku a prijímanie platobných operácií (ďalej len „rozhodnutie o povolení na poskytovanie platobných služieb“) platobnej inštitúcii K-PAY, a. s., so sídlom Tomášikova 64, 831 04 Bratislava, IČO: 51 032 317 zapísanej v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, Oddiel: Sa, Vložka číslo: 6633/B (ďalej len „účastník konania“ alebo „spoločnosť“ v príslušnom gramatickom tvare) za nedostatky v činnosti účastníka konania zistené vykonaným dohľadom na diaľku za obdobie 21.12.2018 do 25.10.2022, na základe skutočností zistených v rámci vlastnej činnosti útvaru dohľadu a na základe dôkazov vyplývajúcich z tohto konania o uložení sankcie vedenom pod sp. č. NBS1-000-077-279 podľa ustanovenia § 78 ods. 2 písm. i) zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 492/2009 Z. z.“), a to za: 

1. Porušenie ustanovenia § 67 ods. 4 v spojení s ustanovením § 67 ods. 2 písm. d) zákona č. 492/2009 Z. z. v období od 21.12.2019 do 25.10.2022 (ďalej len „Porušenie č. 1“) tým, že účastník konania v lehote 12 mesiacov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o udelení povolenia na poskytovanie platobných služieb, teda v lehote od 21.12.2018 do 21.12.2019 nezačal vykonávať činnosť, ktorá je obsahom povolenia na poskytovanie platobných služieb udelené rozhodnutím o povolení na poskytovanie platobných služieb, a toto porušenie trvá do 25.10.2022, pričom účastník konania zároveň nepožiadal Národnú banku Slovenska o vrátenie povolenia na poskytovanie platobných služieb, aj napriek tomu, že v lehote podstatne dlhšej ako 12 mesiacov odo dňa právoplatnosti povolenia nezačal vykonávať činnosť, ktorá je obsahom jeho povolenia, ako trvajúceho správneho deliktu.

2. Porušenie ustanovenia 64 ods. 7 v spojení s ustanovením § 64 ods. 2 písm. j) a m) zákona č. 492/2009 Z. z. v období od 21.12.2018 do 25.10.2022 (ďalej len „Porušenie č. 2“) tým, že účastník konania nedisponuje vhodnými a primeranými technickými systémami, zdrojmi a postupmi na riadne poskytovanie platobných služieb a zároveň nedisponuje takým materiálno-technickým zabezpečením, aby bol schopný vykonávať činnosť platobnej inštitúcie, pretože informačné systémy účastníka konania prestali spĺňať štandardy informačných systémov platobnej inštitúcie, ktoré sú potrebné pre riadne fungovanie platobných služieb ustanovené v DELEGOVANOM NARIADENÍ KOMISIE (EÚ) 2018/389 z 27. novembra 2017, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2366 (ďalej len ,,nariadenie o SCA a CSC“), pokiaľ ide o regulačné technické predpisy pre silnú autentifikáciu zákazníka a spoločné a bezpečné otvorené komunikačné normy, najmä že účastník konania nedokáže vykonávať platobnú operáciu a diaľkovú identifikáciu klienta vo vlastnej aplikácii (tzv. remote customer onboarding) počas celej doby platnosti povolenia na poskytovanie platobných služieb, t. j. v období od 21.12.2018 do 25.10.2022.

3. Porušenie ustanovenia § 71 ods. 1 zákona č. 492/2009 Z. z. v období od 15.6.2022 do 25.10.2022 (ďalej len „Porušenie č. 3“) tým, že účastník konania nesprístupnil na vyžiadanie útvaru dohľadu zmluvy, ktoré sa vzťahujú na poskytovanie platobných služieb. Účastník konania nepredložil na výzvu útvaru dohľadu zo dňa 1.6.2022 (č. z. xxxx) kópiu rámcovej zmluvy o poskytovaní platobných služieb uzatvorenú s xxxx, kópiu rámcovej zmluvy o poskytovaní platobných služieb uzatvorenú s xxxx, kópiu rámcovej zmluvy o poskytovaní platobných služieb uzatvorenú s xxxx, kópiu rámcovej zmluvy o poskytovaní platobných služieb uzatvorenú s xxxx, kópiu rámcovej zmluvy o poskytovaní platobných služieb uzatvorenú s xxxx a tieto rámcové zmluvy vzťahujúce sa na poskytovanie platobných služieb nepredložil útvaru dohľadu ani do 25.10.2022.

4. Porušenie ustanovenia § 72 ods. 1 a 3 v spojení s ustanovením § 2 ods. 52 zákona č. 492/2009 Z. z. (ďalej len „Porušenie č. 4“) tým, že vlastné zdroje financovania účastníka konania v období od xxxx do xxxx, od xxxx do xxxx, v období od xxxx do xxxx, v období od xxxx do xxxx, v období od xxxx do xxxx, v období od xxxx do xxxx, v období od xxxx do xxxx, v období od xxxx do xxxx a v období od xxxx do xxxx, klesli pod úroveň jeho vlastného imania, t. j. pod 125.000,- eur a zároveň tým, že účastník konania ako platobná inštitúcia nevypočítaval a nesledoval hodnotu a zloženie svojich vlastných zdrojov financovania.

5. Porušenie ustanovenia § 66 ods. 1 písm. f) zákona č. 492/2009 Z. z. (ďalej len „Porušenie č. 5“) tým, že účastník konania zmenil dňa 24.9.2021 bez predchádzajúceho súhlasu Národnej banky Slovenska sídlo platobnej inštitúcie z adresy Kaštieľ 5, 900 27 Bernolákovo na adresu sídla Tomášikova 64, 831 04 Bratislava- mestská časť Ružinov.

6. Porušenie ustanovenia § 64 ods. 7 v spojení s ustanovením § 64 ods. 2 písm. l) zákona č. 492/2009 Z. z. (ďalej len „Porušenie č. 6“) tým, že účastník konania nemal dodržané primerané, riadne, správne a vhodné organizačné predpoklady na činnosť platobnej inštitúcie, ktorými sú pravidlá obozretného podnikania a pravidlá činnosti nepretržite počas celej doby platnosti povolenia a to tým spôsobom, že   v organizačnej štruktúre účastníka konania nebola zabezpečená funkcia vedúceho zamestnanca zodpovedného za výkon vnútornej kontroly v období od 1.2.2022 do 6.7.2022.

7. Porušenie ustanovenia § 64 ods. 7 v spojení s ustanovením § 64 ods. 2 písm. l) zákona č. 492/2009 Z. z. (ďalej len „Porušenie č. 7“) tým, že v období od 9.5.2022 do 25.10.2022 nemal účastník konania dodržané primerané, riadne, správne a vhodné organizačné predpoklady na činnosť platobnej inštitúcie, ktorými sú pravidlá obozretného podnikania a pravidlá činnosti nepretržite počas celej doby platnosti povolenia tým spôsobom, že účastník konania ako platobná inštitúcia nespĺňa podmienku riadne zriadenej trojčlennej dozornej rady, pretože dozorná rada účastníka konania nespĺňa dostatočný počet členov, ktorý by zodpovedal zákonnej úprave, a to ustanoveniu § 200 ods. 1 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 513/1991 Zb.“) spolu s ustanovením § 64 ods. 2 písm. b) zákona č. 492/2009 Z. z.

8. Porušenie ustanovenia § 76 ods. 5 zákona č. 492/2009 Z. z. (ďalej len „Porušenie č. 8“) tým, že účastník konania ako platobná inštitúcia nepredkladal riadne a včas, na požiadanie Národnej banky Slovenska zrozumiteľné a prehľadné výkazy, hlásenia, správy a iné požadované informácie a doklady o skutočnostiach, ktoré sa týkajú jeho ekonomickej a finančnej situácie, majetkových pomerov a vykonávania obchodov, poskytovania platobných služieb, a to tým spôsobom, že na výzvu útvaru dohľadu zo dňa xxxx (č. z. xxxx) adresovanú Ing. arch. Jaroslavovi Kachlíkovi, predsedovi dozornej rady účastníka konania, ktorá mu bola doručená do vlastných rúk dňa xxxx, aby v lehote 10 pracovných dní doručil útvaru dohľadu informáciu k nedodržiavaniu vlastných zdrojov a dosahovaniu zápornej hodnoty vlastného imania spoločnosti, doručil predseda dozornej rady účastníka konania útvaru dohľadu odpoveď po uplynutí určenej lehoty až dňa 4.2.2021, lehota na vyjadrenie uplynula dňa 23.12.2020 omeškal sa tak s odpoveďou o 43 dní. Na výzvu útvaru dohľadu zo dňa xxxx (č. z. xxxx) adresovanú Ing. Milošovi Švantnerovi, členovi dozornej rady účastníka konania, ktorá mu bola doručená do vlastných rúk dňa xxxx, aby v lehote 10 pracovných dní doručil útvaru dohľadu informáciu k nedodržiavaniu vlastných zdrojov a dosahovaniu zápornej hodnoty vlastného imania spoločnosti, doručil Ing. Miloš Švantner útvaru dohľadu odpoveď po uplynutí určenej lehoty až dňa xxxx, lehota na vyjadrenie uplynula dňa 23.12.2020 omeškal sa s odpoveďou o 43 dní. Na výzvu útvaru dohľadu zo dňa xxxx (č. z. xxxx) adresovanú Dipl.-Wirt.-Ing. Radovanovi Chudadovi, členovi dozornej rady účastníka konania, ktorá mu bola doručená do vlastných rúk dňa xxxx, aby v lehote 10 pracovných dní doručil útvaru dohľadu informáciu k nedodržiavaniu vlastných zdrojov a dosahovaniu zápornej hodnoty vlastného imania spoločnosti, doručil odpoveď útvaru dohľadu po uplynutí určenej lehoty až dňa xxxx, lehota na vyjadrenie uplynula dňa xxxx omeškal sa s odpoveďou o 43 dní. Na výzvu útvaru dohľadu zo dňa xxxx (č. z. xxxx) adresovanú RNDr. Pavelovi Feriancovi, toho času vedúcemu zamestnancovi zodpovednému za výkon vnútornej kontroly účastníka konania, ktorá mu bola doručená do vlastných rúk dňa xxxxx, aby v lehote 10 pracovných dní doručil útvaru dohľadu informáciu k nedodržiavaniu vlastných zdrojov a dosahovaniu zápornej hodnoty vlastného imania spoločnosti, doručil útvaru dohľadu odpoveď po uplynutí určenej lehoty až dňa xxxx, lehota na vyjadrenie uplynula dňa xxxx omeškal sa tak s odpoveďou o 49 dní. Účastník konania porušil ustanovenie § 76 ods. 5 zákona č. 492/2009 Z. z. tým spôsobom, že nedoručil útvaru dohľadu prehľad záväzkov a pohľadávok za mesiac apríl 2021 k xxxx, prehľad záväzkov a pohľadávok za mesiac júl 2022 k xxxx, prehľad záväzkov a pohľadávok za mesiac september 2022 k xxxx, tieto prehľady záväzkov nedoručil ani dodatočne do uplynutia xxxx. Účastník konania si nesplnil túto povinnosť napriek tomu, že mu vyplýva z ustanovenia § 1 ods. 1 Opatrenia Národnej banky Slovenska č. 8/2019 o predkladaní výkazov platobnými inštitúciami, pobočkami zahraničných platobných inštitúcií, inštitúciami elektronických peňazí a pobočkami zahraničných inštitúcií elektronických peňazí v znení neskorších predpisov. Účastník konania porušil ustanovenie § 76 ods. 5 zákona č. 492/2009 Z. z. tiež tým spôsobom, že na výzvu útvaru dohľadu zo dňa xxxx (č. z. xxxx), ktorá mu bola doručená dňa xxxx, aby v lehote 5 pracovných dní oznámil dátum, kedy naposledy boli vykonané penetračné, resp. iné bezpečnostné testy informačných systémov, účastník konania neposkytol vyžiadanú informáciu včas a v určenej lehote, ale až následne po opakovanej výzve útvaru dohľadu dňa xxxx, teda po 5 mesiacoch od určenej lehoty na vyjadrenie. Účastník konania porušil ustanovenie § 76 ods. 5 zákona č. 492/2009 Z. z. tým spôsobom, že na výzvu útvaru dohľadu zo dňa xxxx (č. z. xxxx), ktorá mu bola doručená dňa xxxx, aby v lehote 5 pracovných dní predložil plán ďalšej činnosti smerujúcej k odstráneniu nedostatkov v činnosti platobnej inštitúcie, účastník konania neposkytol vyžiadanú informáciu včas a v určenej lehote, ale až opakovanej výzve útvaru dohľadu dňa xxxx, teda po 2 mesiacoch od určenej lehoty. Účastník konania porušil ustanovenie § 76 ods. 5 zákona č. 492/2009 Z. z. tiež tým spôsobom, že na výzvu útvaru dohľadu zo dňa xxxx (č. z. xxxx), ktorá mu bola doručená dňa xxxx, aby v lehote 10 pracovných dní predložil zoznam všetkých outsourcingových partnerov, ktorí vykonávajú pre účastníka konania činnosti za obdobie od 1.1.2020 do 30.4.2022, najmä tzv. SLA zmlúv, účastník konania síce poskytol vyžiadané podklady, a však tie neboli úplne a preukázateľné uzatvorené, pretože na všetkých predložených SLA zmluvách absentovali podpisy zmluvných strán.

9. Porušenie ustanovenia § 76 ods. 1 zákona č. 492/2009 Z. z. v období od 30.6.2022 do 25.10.2022 (ďalej len „Porušenie č. 9“) tým, že účastník konania neuložil do verejnej časti registra účtovných závierok správu audítora za rok 2021 (teda za obdobie od 1.1.2021 do 31.12.2021), a to do šiestich mesiacov odo dňa skončenia obdobia, za ktoré bol audit vykonaný, teda do 30.6.2022,

a to za najzávažnejší správny delikt uvedený v Porušení č. 1, tým, že účastník konania v lehote 12 mesiacov odo dňa právoplatnosti povolenia nezačal vykonávať činnosť, ktorá je obsahom povolenia na poskytovanie platobných služieb a zároveň účastník konania nepožiadal Národnú banku Slovenska o vrátenie povolenia na poskytovanie platobných služieb a po zohľadnení ostatných správnych deliktov uvedených v Porušeniach č. 2 až č. 9, ktorých sa účastník konania dopustil vo viacčinnom súbehu rôznorodom.