| Rozhodnutie: |
I. Vyhlasuje konkurz na majetok dlžníka : Daniel Hašan, nar. 21.02.1971, bytom Šalgovce 91, 956 06 Šalgovce.
II. U z n á v a konkurz za hlavné insolvenčné konanie.
III. Ustanovuje správcu JUDr. Martina Holečková, sídlo kancelárie Štefánikova 9, 949 01 Nitra, značka S1900.
IV. V y z ý v a všetkých veriteľov dlžníka : Daniel Hašan, nar. 21.02.1971, bytom Šalgovce 91, 956 06 Šalgovce, aby v základnej prihlasovacej lehote do 45 dní od vyhlásenia konkurzu prihlásili svoje pohľadávky postupom podľa § 29 zákona č.7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii, v jednom rovnopise u správcu na adrese jeho kancelárie. Veritelia môžu doručiť správcovi prihlášku aj neskôr, však vtedy nemôžu vykonávať hlasovacie práva a ďalšie práva spojené s prihlásenou pohľadávkou. Veriteľ má právo prihlásiť pohľadávku do času, kým správca neoznámi v Obchodnom vestníku, že ide zostaviť rozvrh výťažku. Prihláška sa podáva na tlačivách, ktorých vzory a údaje do nich zapisované spolu s vysvetlivkami k týmto zápisom, sú uvedené v prílohách vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č.655/2005 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o konkurze a reštrukturalizácii , keďže na prihlášky podané v rozpore s § 28 a § 29 zákona o konkurze a reštrukturalizácii, sa v tomto konkurze neprihliadne. K prihláške pohľadávky je potrebné pripojiť listiny preukazujúce v nej uvedené skutočnosti. Lehota na prihlásenie pohľadávok do konkurzu začína plynúť dňom nasledujúcim po dni zverejnenia uznesenia v Obchodnom vestníku.
V. O d d l ž u j e dlžníka : Daniel Hašan, nar. 21.02.1971, bytom Šalgovce 91, 956 06 Šalgovce tak, že ho zbavuje všetkých dlhov, ktoré môžu byť uspokojené iba v konkurze v rozsahu, v akom nebudú uspokojené v konkurze.
VI. Ukladá správcovi bez zbytočného odkladu informovať o konkurznom konaní známych veriteľov dlžníka : Daniel Hašan, nar. 21.02.1971, bytom Šalgovce 91, 956 06 Šalgovce, ktorí majú zvyčajné miesto pobytu, trvalé bydlisko alebo registrované sídlo v iných členských štátoch Európskej únie ako v Slovenskej republike.
VII. Ukladá správcovi povinnosť každých 60 dní od vyhlásenia konkurzu predložiť súdu podrobnú správu o priebehu konkurzu, najmä o zisťovaní majetku a o vykonaných úkonoch smerujúcich k speňaženiu majetku patriaceho do konkurznej podstaty dlžníka.
VIII. Poukazuje správcovi preddavok na úhradu paušálnej odmeny správcu v sume 500 eur, zložený Centrom právnej pomoci na účet Okresného súdu Nitra dňa 13.01.2020 vedený pod položkou registra D14 - 2/2020, na číslo účtu oznámené súdu bezodkladne správcom a upravuje učtáreň Okresného súdu Nitra, aby preddavok správcovi vyplatila, po právoplatnosti tohto rozhodnutia.
IX. Poučuje účastníkov konkurzného konania o práve uplatniť námietku zaujatosti z dôvodov podľa § 52 zák.č. 160/2015 Z.z. Civilného sporového poriadku voči sudcovi, ktorý má vec prejednať a rozhodnúť najneskôr do uplynutia lehoty na prihlasovanie pohľadávok, keďže na námietky doručené neskôr súd neprihliada.
X. Ukladá správcovi povinnosť bezodkladne po nadobudnutí právoplatnosti doručiť dlžníkovi rozhodnutie o vyhlásení konkurzu s vyznačenou doložkou právoplatnosti a vykonateľnosti.
|
| Poučenie: |
1. Návrhom doručeným na súd dňa 08.01.2020 sa navrhovateľ - dlžník prostredníctvom zástupcu - Centra právnej pomoci domáhal oddlženia konkurzom.
K návrhu pripojil rozhodnutie Centra právnej pomoci, kancelária Nitra zo dňa 16.08.2019, informáciu z Centrálneho registra exekúcií týkajúcu sa dlžníka zo dňa 07.01.2020, dlžníkov životopis a zoznam osôb spriaznených s dlžníkom zo dňa 15.08.2019, zoznam veriteľov zo dňa 07.01.2020, zoznam aktuálneho majetku dlžníka zo dňa 15.08.2019, zoznam majetku väčšej hodnoty, ktorý dlžník vlastnil v posledných troch rokoch zo dňa 15.08.2019. Na účely paušálnej odmeny a náhrady nevyhnutných nákladov spojených s výkonom správcovskej činnosti v oddlžení bol zložený preddavok v sume 500 eur.
2. Podľa § 166 ods. 1 zák. č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii (ďalej len ZoKR), každý platobne neschopný dlžník, ktorý je fyzickou osobou, je oprávnený domáhať sa oddlženia konkurzom alebo splátkovým kalendárom podľa tejto časti zákona a to bez ohľadu na to, či má záväzky z podnikateľskej činnosti.
Podľa § 166 ods. 3 ZoKR, dlžník je oprávnený podať návrh na vyhlásenie konkurzu alebo návrh na určenie splátkového kalendára iba vtedy, ak sa voči nemu vedie exekučné konanie alebo obdobné vykonávacie konanie; ak ide o návrh na vyhlásenie konkurzu, musí od vydania poverenia na vykonanie exekúcie alebo od začatia obdobného vykonávacieho konania uplynúť aspoň jeden rok.
Podľa § 167 ods. 1 ZoKR návrh na vyhlásenie konkurzu podľa tejto časti zákona je oprávnený podať dlžník, ktorý je fyzickou osobou.
Podľa § 167 ods. 2 ZoKR, návrh na vyhlásenie konkurzu sa podáva elektronickými prostriedkami do elektronickej schránky súdu prostredníctvom na to určeného elektronického formulára, ktorý sa zverejní na webovom sídel ministerstva. Okrem všeobecných náležitostí návrhu podľa § 127 Civilného sporového poriadku návrh na vyhlásenie konkurzu v prílohe obsahuje
a) dlžníkov životopis spolu s opisom jeho aktuálnej životnej situácie,
b) zoznam osôb spriaznených s dlžníkom,
c) zoznam aktuálneho majetku a zoznam majetku väčšej hodnoty, ktorý vlastnil v
posledných troch rokoch,
d) zoznam veriteľov,
e) vyhlásenie dlžníka o platobnej neschopnosti,
f) doklad nie starší ako 30 dní preukazujúci vedenie exekučného konania alebo obdobného vykonávacieho konania podľa § 166 ods. 3 ZoKR
Podľa § 167a ods. 1 ZoKR, súd najneskôr do 15 dní od doručenia návrhu na vyhlásenie konkurzu vyhlási konkurz, ustanoví správcu a vyzve veriteľov, aby prihlásili svoje pohľadávky, ak zistí, že
a) návrh podala oprávnená osoba,
b) návrh spĺňa zákonom ustanovené náležitosti,
c) dlžník je v súlade s týmto zákonom riadne zastúpený,
d) dlžník je platobne neschopný; súd vychádza z vyhlásenia dlžníka, ibaže existuje dôvodná pochybnosť o jeho pravdivosti,
e) nebráni tomu v minulosti vyhlásený konkurz alebo určený splátkový kalendár,
f) bol zložený preddavok na úhradu paušálnej odmeny správcu Centrom právnej pomoci; preddavok súd bez zbytočného odkladu po vyhlásení konkurzu poukáže na účet správcu alebo ho vráti zložiteľovi, ak súd konkurz nevyhlási.
Podľa § 166j ods. 1 ZoKR, správcu ustanovuje súd na základe náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom. Správcu súd odvolá, ak opakovane alebo závažne porušil svoje povinnosti alebo mu vo výkone funkcie bráni zákonná prekážka.
Podľa § 166e ods. 1 ZoKR, o oddlžení rozhodne súd v uznesení o vyhlásení konkurzu alebo v uznesení o určení splátkového kalendára tak, že dlžníka zbavuje všetkých dlhov, ktoré môžu byť uspokojené iba v konkurze alebo splátkovým kalendárom (§ 166a) v rozsahu, v akom nebudú uspokojené v konkurze alebo splátkovým kalendárom. V uznesení súd uvedie znenia zákonných ustanovení, ktoré upravujú, o ktoré dlhy ide.
Podľa článku 3 ods.1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/848 z 20.5.2015 o insolvenčnom konaní (ďalej len „nariadenie“), právomoc začať insolvenčné konanie majú súdy členského štátu, na ktorého území sa nachádza centrum hlavných záujmov dlžníka (ďalej len „hlavné insolvenčné konanie“). Centrum hlavných záujmov dlžníka je miesto, kde dlžník pravidelne vykonáva správu svojich záujmov a ktoré je zistiteľné tretími stranami. V prípade spoločnosti alebo právnickej osoby sa za centrum jej hlavných záujmov považuje miesto, kde má registrované sídlo, ak sa nepreukáže opak. Táto domnienka sa uplatňuje len vtedy, ak sa registrované sídlo neprenieslo do iného členského štátu počas obdobia troch mesiacov predchádzajúcich podaniu žiadosti o začatie insolvenčného konania. V prípade samostatne zárobkovo činnej osoby sa za centrum hlavných záujmov považuje hlavné miesto jej podnikania, ak sa nepreukáže opak. Táto domnienka sa uplatňuje len vtedy, ak sa hlavné miesto podnikania fyzickej osoby neprenieslo do iného členského štátu počas obdobia troch mesiacov predchádzajúcich podaniu žiadosti o začatie insolvenčného konania. V prípade akejkoľvek inej fyzickej osoby sa predpokladá, že centrom hlavných záujmov je miesto jej obvyklého pobytu, ak sa nepreukáže opak. Táto domnienka sa uplatňuje len vtedy, ak sa miesto obvyklého pobytu neprenieslo do iného členského štátu počas obdobia šiestich mesiacov predchádzajúcich podaniu žiadosti o začatie insolvenčného konania.
Podľa článku 3 ods. 2 nariadenia, ak sa centrum hlavných záujmov dlžníka nachádza na území niektorého členského štátu, súdy iného členského štátu majú právomoc začať insolvenčné konanie proti tomuto dlžníkovi len vtedy, ak má na území tohto iného členského štátu nejaký podnik. Účinky takéhoto konania sú obmedzené na majetok dlžníka nachádzajúci sa na území tohto členského štátu.
Podľa článku 4 ods. 1 nariadenia, súd, na ktorý bola podaná žiadosť o začatie insolvenčného konania, bez návrhu preskúma, či má právomoc podľa článku 3. V rozhodnutí o začatí insolvenčného konania sa uvedie, na čom je právomoc tohto súdu založená, a najmä skutočnosť, či je právomoc založená na článku 3 ods. 1 alebo 2.12.
3. Súd po preskúmaní návrhu zistil, že navrhovateľ - dlžník, fyzická osoba, zastúpený Centrom právnej pomoci, podal návrh na oddlženie konkurzom. K návrhu dlžník predložil zákonom vyžadované prílohy. Podaný návrh spĺňa zákonom ustanovené náležitosti, dlžník je platobne neschopný, čo vyplýva z vyhlásenia dlžníka obsiahnutého v návrhu. Súd z obsahu spisu o uvedenom vyhlásení nemá pochybnosť. Voči dlžníkovi sa vedie exekučné konanie, resp. obdobné vykonávacie konanie (§ 166 ods. 3 ZoKR). Lustráciou súd zistil, že dlžníkovi nebráni v minulosti vyhlásený konkurz alebo určený splátkový kalendár (§ 166 ods. 2 ZoKR). Dlžník zložil preddavok na úhradu odmeny a nákladov spojených s výkonom správcovskej činnosti v oddlžení (§ 7a vyhl. č. 655/2005 Z.z.).
4. Súd teda zistil, že návrh na vyhlásenie konkurzu podaný navrhovateľom - dlžníkom spĺňa zákonom ustanovené náležitosti a na základe toho postupom podľa § 167a ods.1 ZoKR, rozhodol o vyhlásení konkurzu a pri aplikácii ustanovenia § 166e ods. 1 ZoKR rozhodol o jeho oddlžení - zbavil ho dlhov, ktoré môžu byť uspokojené iba v konkurze, a to v rozsahu, v akom sa neuspokojili v konkurze a dlhov, ktoré sú vylúčené z uspokojenia. Súčasne súd náhodným výberom ustanovil správcu, vyzval veriteľov, aby si svoje pohľadávky uplatnili prihláškou (prihláškami)u správcu.
5. Súd v súlade s článkom 4 nariadenia na základe tvrdení dlžníka a listín, ktoré boli priložené k návrhu na vyhlásenie konkurzu, dospel k záveru, že má právomoc začať insolvenčné konanie voči dlžníkovi. Dlžník má na území Slovenskej republiky obvyklý pobyt, preto v zmysle článku 3 ods. 1 nariadenia je jeho centrum hlavných záujmov na území Slovenskej republiky. Súdu nie je známe, že by zo strany dlžníka došlo v predchádzajúcich šiestich mesiacoch od podania návrhu na vyhlásenie konkurzu k preneseniu centra jeho hlavných záujmov. Zároveň súdu nie je známa skutočnosť, že by už bolo voči dlžníkovi vedené iné hlavné insolvenčné konanie, preto je toto konanie podľa článku 3 ods. 1 nariadenia hlavným insolvenčným konaním, o čom súd v zmysle druhej vety článku 4 ods. 1 nariadenia rozhodol samostatným výrokom.
6. Podľa článku 53 nariadenia, každý zahraničný veriteľ môže prihlásiť svoje pohľadávky do insolvenčného konania prostredníctvom akýchkoľvek komunikačných prostriedkov, ktoré sú prípustné podľa práva štátu, v ktorom sa začalo konanie. Na samotné prihlasovanie pohľadávok sa nevyžaduje zastúpenie advokátom alebo iným príslušníkom právnického povolania.
Podľa článku 2 ods. 12 nariadenia zahraničný veriteľ je veriteľ, ktorý má svoj obvyklý pobyt, bydlisko alebo registrované sídlo v inom členskom štáte, ako je štát, v ktorom sa začalo konanie, vrátane daňových orgánov a orgánov sociálneho zabezpečenia členských štátov.
Podľa článku 54 ods.1 nariadenia hneď po začatí insolvenčného konania v členskom štáte súd tohto štátu s príslušnou právomocou alebo správca vymenovaný týmto súdom okamžite informuje známych zahraničných veriteľov.
Podľa článku 54 ods. 2 nariadenia súčasťou informácie uvedenej v odseku 1, poskytnutej prostredníctvom individuálneho oznamu, sú časové lehoty, pokuty stanovené v súvislosti s týmito časovými lehotami, označenie orgánu alebo úradu oprávneného prijímať prihlášky pohľadávok a všetky iné stanovené opatrenia. V tomto ozname sa musí uviesť aj to, či veritelia, ktorých pohľadávky sú prednostné alebo kryté vecným právom, musia svoje pohľadávky prihlasovať. K oznamu sa pripojí aj kópia štandardného formulára prihlášky pohľadávok uvedeného v článku 55 alebo informácie o tom, kde je takýto formulár k dispozícii.
Podľa článku 54 ods. 3 nariadenia informácie uvedené v odsekoch 1 a 2 tohto článku sa poskytujú prostredníctvom štandardného formulára, ktorý sa ustanoví v súlade s článkom 88. Formulár sa uverejní na Európskom portáli elektronickej justície a má názov „Oznam o insolvenčnom konaní“, pričom tento názov je uvedený vo všetkých úradných jazykoch inštitúcií Únie. Formulár sa zasiela v úradnom jazyku štátu, v ktorom sa konanie začalo, alebo ak je v danom členskom štáte viacero úradných jazykov, v úradnom jazyku alebo v jednom z úradných jazykov miesta, v ktorom sa začalo insolvenčné konanie, alebo v inom jazyku, ktorý daný štát uviedol ako ním akceptovateľný v súlade s článkom 55 ods. 5, a to za predpokladu, že tomuto jazyku budú zahraniční veritelia lepšie rozumieť.
7. V rámci vedenia tohto konania uložil súd správcovi povinnosť bez zbytočného odkladu po vyhlásení konkurzu informovať známych zahraničných veriteľov dlžníka s obvyklým pobytom, bydliskom alebo registrovaným sídlom v inom členskom štáte ako v Slovenskej republike o vyhlásení konkurzu tak, aby mali možnosť prihlásiť si svoje pohľadávky v lehote na prihlasovanie pohľadávok. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/848 zo dňa 20. 5. 2015 o insolvenčnom konaní má v Slovenskej republike priame účinky.
8. Podľa § 166j ods. 4 ZoKR, súd je oprávnený požadovať od správcu vysvetlenia alebo správy o priebehu konania, ktoré je správca povinný súdu v určenej lehote poskytnúť.
Podľa § 3 ods. 2 zákona č. 8/2005 Z.z. o správcoch v znení neskorších predpisov, správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou, s využitím všetkých svojich skúseností a odborných vedomostí.
9. Súd v rámci dohľadu nad činnosťou správcu uložil správcovi povinnosť podávať správy o priebehu konkurzu, a to s cieľom zabezpečenia informovanosti súdu o priebehu konkurzu.
10. Podľa § 197 ods. 6 ZoKR, v uznesení o vyhlásení konkurzu alebo povolení reštrukturalizácie súd poučí účastníkov o ich práve uplatniť námietku zaujatosti. Účastník môže uplatniť námietku zaujatosti najneskôr do uplynutia lehoty na prihlasovanie pohľadávok. Na neskôr doručené námietky súd neprihliada.
11. V rámci vedenia tohto konania súd ďalej s poukazom na § 197 ods. 6 ZoKR poučil účastníkov tohto konania o ich práve uplatniť námietku zaujatosti voči sudcovi, ktorý má vec prejednať a rozhodnúť, ďalej súd rozhodol o poukázaní preddavku 500 eur zloženého Centrom právnej pomoci správcovi na ním bezodkladne oznámené číslo účtu ako paušálnu odmenu podľa § 166j ods.5 ZoKR. Zároveň súd uložil správcovi povinnosť doručiť dlžníkovi právoplatné a vykonateľné rozhodnutie o vyhlásení konkurzu podľa § 199 ods.8 ZoKR.
12. Záverom súd poučuje dlžníka o tom, že nedostatok poctivého zámeru dlžníka pri oddlžení môže byť dôvodom na zrušenie oddlženia, čím by došlo k obnoveniu pôvodnej vymáhateľnosti a splatnosti pohľadávok v rozsahu, v akom neboli uspokojené, pričom právoplatné rozhodnutie o zrušení oddlženia je rozhodnutím o vylúčení podľa § 13a Obchodného zákonníka.
|