Druh všeobecne prospešných služieb: |
Špeciálnopedagogická poradňa n.o. poskytuje všeobecne prospešné služby v oblasti vzdelávania, výchovy a rozvoja telesnej kultúry, pričom sa zameriava najmä:
1. Depistáž – skoré vyhľadávanie zdravotne postihnutých detí a detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré sú zaradené v materskej škole, v základnej škole alebo v strednej škole, ako aj detí, ktoré ešte nie sú zaradené do predškolského zariadenia, t.j. detí v ranom veku a detí oslobodených od vzdelávania.
2. Komplexná špeciálnopedagogická diagnostika – spracovania špeciálnopedagogickej diagnózy a následnej prognózy s definovaním špeciálnopedagogických postupov. Diagnostiku vykonávajú odborní pracovníci /psychológ, špeciálny pedagóg/ v spolupráci s rodinou, lekármi, psychológmi, učiteľmi predškolských zariadení, škôl, sociálnymi pracovníkmi, prípadne inými odborníkmi. Úlohou diagnostiky je čo najpresnejšie určiť objektívny stav dieťaťa, stupeň postihnutia a obmedzenia, možnosti perspektívy ďalšieho rozvoja. Komplexná diagnostika detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je založená na metóde dlhodobej spolupráce s dieťaťom, jeho zákonnými zástupcami a pedagógmi.
3. Poradenská a osvetová činnosť – zameranie na:
a/ posudzovanie školskej zrelosti
b/ predškolskú prípravu detí s odloženou školskou dochádzkou
c/ vyhľadávanie východných škôl pre deti a mládež so špeciálnopedagogickými a tiež výchovnovzdelávacími potrebami
d/ komplexnú starostlivosť, špeciálnopedagogickú starostlivosť o deti integrované v bežných materských, základných a stredných školách /posudzovanie vhodnosti zaradenia, školská úspešnosť, poskytnutie odbornej metodickej pomoci pri vypracovaní individuálnych výchovnovzdelávacích programov/,
e/ poradenské služby školám, školským zariadeniam, učiteľom najmä pri individuálnych formách vzdelávania a výchovy detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, poradenské služby pri voľbe povolania /v spolupráci s výchovnými poradcami príslušnej školy/
f/ poradenský servis pre rodičov
g/ poradenskú činnosť v otázkach smerom k deťom ak mládeži so špeciálnopedagogickými potrebami, v partnerských vzťahoch smerom k postihnutému dieťaťu /v spolupráci s výchovným poradcom príslušnej školy/
h/ poskytovanie vhodných kompenzačných pomôcok a zaškolenie v ich používaní
i/ prednášky a konzultácie pre rodičov
j/ usporadúvanie seminárov a vedenie konzultácií pre pedagogických pracovníkov škôl a školských zariadení, prípravu informačných a metodických materiálov o činnosti zariadenia
k/ osvetovú činnosť
l/ spoluprácu pri tvorbe a overovaní nových špeciálnopedagogických metód, postupov
4. Rehabilitačná a poradenská činnosť je zameraná na korekciu porúch dieťaťa, rehabilitáciu a stimuláciu detí. Komplexná špeciálnopedagogická rehabilitácia zahrňuje výchovnú, liečebnú a sociálnu starostlivosť primárne zameranú na deti a mládež so špeciálnopedagogickými potrebami a sekundárne na jeho rodinné a sociálne zázemie, vyžadujúcu spoluprácu s rodinou, ako i s pracovníkmi predškolských a školských zariadení a škôl
5. Výskumná a metodická činnosť spočíva v tvorbe a overovaní nových špeciálnopedagogických metód, postupov a programov, prednášky pre rodičov, organizovanie seminárov pre učiteľov špeciálnych škôl materských, základných a stredných škôl, prípravu informačných a metodických materiálov, osvetová činnosť pre širokú verejnosť, prípravu metodických a poradenských materiálov pre inštitúcie, organizovanie odborných seminárov a výcvikov spojených so získaním certifikátov /akreditované MŠ SR/
6. Zaškolenie, sledovanie školského vývinu – vypracúva podklady pre zaškolenie postihnutých detí s ohľadom na ich individuálne potreby a podklady pre rozhodnutia pre príslušné orgány, ktoré rozhodujú o zaradení alebo preradení do MŠ, ZŠ alebo špeciálnych škôl
7. Spolupráca s inštitúciami – spolupráca s najrôznejšími inštitúciami v oblasti zdravotníctva, školstva a sociálnej oblasti. Najčastejšie spolupracuje s CPPPaP, DIC, CŠPP, obvodnými detskými lekármi, neurológmi, logopédmi, odborom sociálnych vecí a rodiny, atď.
|